Pysäköintiratkaisut!

Päivästä päivään, vuodesta vuoteen, Hämeenlinnassa keskustellaan pysäköinnistä. Keskustelu jurnuttaa paikoillaan ja silloin tällöin saadaan uusia ideoita tai uusia keskustelunaiheita pysäköintiin liittyen.

Pysäköintiratkaisut ovat ratkaisuja vuosikymmenien päähän, meidän pitäisi koittaa ennustella tulevaisuutta. Tuohan on hiukan mahdoton tehtävä, tosin jos emme kehitä Hämeenlinnaa niin Hämeenlinna uinahtaa.

Jotkut puhuvat, että Hämeenlinna on valaistu hautausmaa, ei se ole. Hämeenlinna on vain hiukan uinahtanut, meidän täytyy yhdessä yritysmaailman kanssa herätellä Hämeenlinna henkiin.

Toriparkki:

Lähtökohtani on se, ettei toria kaiveta auki. Minua tuskin saa ikinä kannattamaan torin auki kaivamista. Mikäli parkki välttämättä tarvitaan torin läheisyyteen niin siihen pitää silloin olla toinen ratkaisu. (uusien asuntojen velvoitepaikkojen täyttö vaatii lisää parkkitilaa)

Kiekkopysäköinti:

Olen pitkän linjan kaupunkilainen, asunut 21 vuotta Hämeenlinnan keskustassa. Vanhoina hyvinä aikoina käytin paljon uimahallin kiekkopaikkoja, mutta sitten rakennettiin pysäköintihalleja ja kulmala sai muutettua Hämeensaareen pysäköintipaikat maksullisiksi. Tämän jälkeen niille paikoille ei olekaan itselläni enään ollut tarvetta.

Hämeenlinnan keskustassa riittää kyllä kiekkopaikkoja kun on valmis vähän kävelemään, nykyään keskustassa saa asiat aikalailla hoidettua tunnissa joten 30 min kiekkopaikka riittää kun menee juuri tasan tai puolen jälkeen parkkiin. Mikäli kiekkoaika on loppumassa niin täytyy vain muistaa käydä kääntämässä.

Hämeenlinnan keskustaa ei maksullisilla parkkipaikoille elävöitetä, itse kannatan kiekkopysäköintiä ympäri keskustaa. Pidempiaikaisesta pysäköinnistä on oltava valmis maksamaan, mutta esimerkiksi Torikahvilassa kahvinjuonnista ei mielestäni kuulu/tarvitse maksaa kahvikupin hintaa pysäköinnistä.

Ikävä kyllä maksullisuus on ajanut palvelut pois keskustasta ja sitä myöten ihmiset eivät enään kauheesti sinne ajele tai jos ajelee niin se on läpiajoa.

Yksi asia yhdistää Goodmannia, keskustan Lidliä, keskustan Citymarkettia ja Tiiriötä, helppo ja ilmainen pysäköinti. Ei siis ihmekkään, että Lidlin tulo keskustaan vaati kiekkopysäköinnin Tavastilan parkkipaikalle.

Pysäköintiyhtiö:

Pysäköintiyhtiö on epäonnistunut tavoitteissaan ja taloudessaan, pakotuspolitiikka ei toimi Hämeenlinnassa. Hyvä niin!

Asemanseudun pysäköintitalo:

Pian olemme taas rakentamassa uutta pysäköintitaloa Hämeenlinnaan, asemanseudulle.

Idea on perjaatteessa hyvä ja velvoitepaikkoja sinne saadaan, mutta mikäli hinta on liian korkea pendelöitsijöille niin karkoitamme pendelöijät pois Hämeenlinnasta.

Itse olisin valmis maksamaan 20-30 euroa kuukaudessa pendelöijänä siitä, että autoni saa päivät olla suojassa säältä. Mitä suuremmat tulot, sitä vähemmän tuollainen pysäköintimaksu tuntuu. Itse ajattelen pienituloisen näkökulmasta, koska itsekin joudun kaupassa miettimään, että mitä sitä ostaisi. Aina ei voi syödä Naudan sisäfileetä tai Entrecoteeta. Mikäli pysäköinti on kalliimpaa ja tarvitsisi pendelöidä niin olisin valmis kävelemään aamulla hiukan enemmän, ilmaisen pysäköinnin takia.

Vaikka asemanseudun pysäköintitalo saataisiinkin jollain ihmeellä kannattavaksi, niin se ei pysty kannattelemaan pysäköintiyhtiön raskasta velkataakkaa.

Yksi iso asia myös pysäköintiasioissa on joukkoliikenne, siitä lisää seuraavissa kirjoituksissani.

Kommentointi on suljettu.

css.php