Hämeenlinnan linja-autoliikenne!

Paluun jälkeen olen hiukan tutustunut Hämeenlinnan nykyiseen linja-autoliikenteeseen niin aikatauluihin kuin kalustoonkin.

Hämeenlinnan linja-autoliikenteen aikataulut toimivat hyvin vain silloin kuin määränpäänä on keskusta.

Linja-autoliikenteen kalusto Hämeenlinnassa tuntuu olevan kuin suoraan vuosituhannen vaihteesta, kun pienenä poikana tallasin keskustan katuja niin samanmallisia linja-autoja tuli jo silloin vastaan. Taisi tässä pieni tovi sitten musta savupilvikin nousta erään linja-auton pakoputkesta kun vieressä ajelin.

Jotain on Hämeenlinnan kilpailutuksessa mennyt pahasti pieleen kun tässä ilmastohysteriassa ei olla vaadittu/tarvitse käyttää tarpeeksi korkeaa EURO-luokiteltua kalustoa. Taidan tosin tietää sen mikä kilpailutuksessa on mennyt pieleen ja se on hinta. Raha ratkaisee aina, ikävä kyllä.

Linja-autoliikenteen kehittämiselle on useita vaihtoehtoja, laittelen tänne blogiin niistä jokusen.

Ilmaisen linja-autoliikenteen malli:

Hyvät puolet:

  • Lisää varmasti käyttäjiä
  • Vähentää varmasti pakokaasupäästöjä
  • Asukastyytyväisyys ja Hämeenlinnan vetovoima kasvaa varmasti
  • Houkuttaa uusia asukkaita muuttamaan kaupunkiin
  • Elävöittää keskikaupunkia
  • Bussikuskien turvallisuus paranee kun ei ole rahaa autossa

Huonot puolet:

  • Tulee maksamaan useamman miljoonan enemmän
  • Todennäköisesti tätä varten joutuu korottamaan veroprosenttia 0,25%, hyvät puolet saattavat pienentää tarvetta nostaa veroprosenttia
  • Joskus voi olla linja-autossa vähän tungosta

Osittain ilmaisen linja-autoliikenteen malli:

  • Pienennetään linja-auton asiakasmaksua, maksupäätemaksu mahdollisuus
  • Lastenvaunujen ja lapsen kanssa ilmainen matkustaminen (Edellyttää lapsen mukana olo, ettei käy kuin PK-seudulla ja lastenvaunuihin tungeta kaikkea perunasäkeistä lähtien)

Hyvät puolet:

  • Lisää asukastyytyväisyyttä
  • Elävöittää jonkin verran keskikaupunkia
  • Houkuttelee pienten lasten perheitä muuttamaan Hämeenlinnaan
  • Lisää joukkoliikenteen volyymia
  • Saattaa pienentää päästöjä

Huonot puolet:

  • Aikalailla samat kuin ilmaisen linja-autoliikenteen mallissa.

Jatketaan samaan malliin:

Hyvät puolet:

  • Linja-autoissa ei ole tungosta, voi valita itse penkkinsä

Huonot puolet:

  • Sama tilanne säilyy ja linja-autoliikenne on kaikkea muuta kuin houkutteleva vaihtoehto autoilulle
  • Ei varmasti tuo yhtään asukasta Hämeenlinnaan
  • Ympäristöystävällisyys on vain korupuheissa

Oma kantani asioihin:

Itse toivon, että Hämeenlinnassa lähdetään ajamaan (Ilmaisen linja-autoliikenten) mallia.

Tulee näkymään varmasti nousevina verotuloina, muuttovoittona (vanhaan verrattuna), asukastyytyväisyyden parantumisena, päästöjen vähentymisenä, kaupungin imagon parantumisena.

Itse olisin valmis maksamaan 0,25% kunnallisveron korotuksen tuon hyvän asian puolesta, kaikki tuskin ovat. Joskus ratkaisut eivät vain miellytä kaikkia. Muuten olen veronkorotuksia vastaan, mutta tällä ratkaisulla auttaisimme pieni ja keskituloisia erityisesti. Pieni asia, suuri vaikutus.

Kilpailutus:

  • Toivon ettei tulevissa kilpailuissa raha ole ainoa mikä ratkaisee (Rahallakin oltava jokin merkitys)
  • Toivon, että satsaamme kilpailussa yhdessä mietittyyn EURO-luokkaan ja palvelun laatuun
  • Toivon, että yhtenä kilpailutuksen pisteytyksenä on korttimaksaminen, mikäli Ilmaisen linja-autoliikenteen mallilla ei mennä.

Käsite EURO-luokka tarkoittaa:

  • EURO-päästöluokilla asetetaan raja-arvot tietyille päästölajeille niin, että mitä korkeampi EURO-luokan arvo on kyseessä, sitä puhtaampaa kalusto on.

Toisin sanoen korkeampi EURO-luokka kalustossa tarkoittaa uudempaa kalustoa jolloin kaluston kuntokin yleensä on parempaa.

Useissa kaupungeissa puhutaan sähkö linja-autoista ja kaasu linja-autoista, näitäkin totta kai voidaan selvitellä asian yhteydessä, mutta uskon sen olevan vielä tässä vaiheessa utopiaa.

Tehkäämme päätöksiä, paremman huomisen ja ihmisystävällisen politiikan puolesta.

  • Janne Liukkonen

Kommentointi on suljettu.

css.php